Coraz większa rola przewożenia kontenerów koleją
Transportowanie typowych kontenerów przy pomocy olbrzymich statków odbywa się pomiędzy grupą największych portów, lecz poza tym z reguły wszystkie te kontenery muszą jeszcze dojechać do zamawiającego. A ten oddalony być może od portu docelowego o wiele kilometrów, z takich też powodów konieczne jest również zaplanowanie trasy na lądzie. Jeszcze niedawno było to realizowane przeważnie za pomocą ciężarówek, które podjeżdżały bezpośrednio do portu i odbierały z stamtąd kontenery, ale w chwili obecnej coraz większą rolę zaczyna odgrywać kolej. Niewątpliwie duży wpływ na taki stan rzeczy mają coraz to nowe projekty Grupy PKP CARGO, dzięki którym transport kolejowy zyskuje coraz większą konkurencyjność. Od września bieżącego roku powiększyła się liczba stałych połączeń kontenerowych między portami a stolicą, i w chwili obecnej realizowane to jest cztery razy w tygodniu. Połączenia takie odbywają się zgodnie z ustalonym rozkładem, transporty kolejowe mają kursować bez względu na ilość załadowanych kontenerów, a jednorazowo zabierają ich 86.
Takie rozwiązanie jest bardzo cenione przez firmy zajmujące się spedycją, gdyż daje dużo regularności i powtarzalności, co przy dłuższych planach ma ogromne znaczenie. Dzisiaj grupa PKP CARGO wykonuje trzy trasy w różne rejony kraju, poza Warszawą kontenery rozwożone są do Gliwic i Poznania. Jeżeli chodzi o te właśnie porty to realizowane to jest w dalszym ciągu trzy razy w tygodniu, w czasie dostosowanym do okresu przybywania statków, tak aby jak najbardziej ograniczyć zbyt długie oczekiwanie na załadunek czy rozładunek. Jednak grupa PKP CARGO nie chce poprzestać tylko na rozbudowaniu wykonywanych połączeń, ale bez przerwy rozszerza swoją propozycję. Między innymi zwiększającą się liczbę zleceń zaczął obejmować model „port to door”. W praktyce będzie on oznaczał kompletną usługę wzięcia kontenera ze statku i zawiezienia go do odbiorcy o umówionej wcześniej godzinie. Z reguły odbywa się to w taki sposób, że kontenery są odbierane z portu i transportowane pociągami do jednego z dużych miast, a później już na lokalnych terminalach przekładane na naczepy tirów i zawożone do miejsca docelowego.