Największy kontenerowiec w historii portu Gdynia.

Największy kontenerowiec w historii portu Gdynia.

Największy kontenerowiec w dziejach gdyńskiego portu.

05 czerwca 2015 roku rankiem do nabrzeża BCT przybił MSC Charleston – największy kontenerowiec w przeszłości gdyńskiego portu. Mierzący przeszło 320 metrów statek jest równocześnie najdłuższym statkiem jaki do do chwili obecnej rozładowywano w Gdyni.

MSC Charleston ukończony został w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries ma pojemność bez mała 8100 TEU (jednostka ekwiwalentna kubatury kontenera o długości 20 stóp) – dla porównania, uprzedni rekordzista, również rozładowywany w BCT, MSC Krystal miał kubaturę 5 762 TEU. Zarazem, statek o rozciągłości 324m i szerokości 42 jest najdłuższym i jednym z najogromniejszych, jakie do tej pory gościły w Gdyni.

MSC Charleston przybył do Gdyni z Kłajpedy na Litwie i pozostanie w porcie przez mniej więcej dobę. W tym okresie przeładowanych zostanie ok. 1,5 tys. kontenerów a statek wyruszy w kolejny rejs do Antwerpii w Belgii.

Wizytacja tak znacznego kontenerowca to następny dowód na to, że wbrew wahań rynkowych wciąż istnieje zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni kontenerowców dalekomorskich – mówił Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Najogromniejszy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu.

Planowane na następne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowa obrotnicy portowej oraz zwiększenie głębokości kanału portowego do 15,5 m pozwoli to na obsługę statków o kubaturze do 12-13 tys. TEU – czyli takich, które wyznaczają trzon dzisiejszej floty kontenerowców pełnomorskich.

BCT Gdynia z siedzibą w Porcie Gdynia, rozpoczął obsługę kontenerów w 1979 roku. Jest nie jednym z najogromniejszych terminali w regionie Bałtyku i drugim, co do wymiarów terminalem kontenerowym w naszym kraju. Przeszedł w prywatne ręce w 2003 roku. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a potencjalna wydajność wynosi 1,2 mln TEU. Przedsiębiorstwo zatrudnia teraz 300 pracobiorców i kontroluje 23% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Przedsiębiorstwo jest w porządnej formie finansowej, jest też znaczącym i szanowanym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT dyktuje korporacyjny, portowy „benchmark” w zarządzaniu terminalem oraz w standardzie proponowanych usług. Bałtycki Terminal Kontenerowy obsługuje stanowczą większość ładunków skonteneryzowanych w stosunkach morskich w Polsce.

źródło BCT