Nowoczesne rozwiązania stosowane podczas przewozu niebezpiecznych towarów

Nowoczesne rozwiązania stosowane podczas przewozu niebezpiecznych towarów

Nowoczesne rozwiązania stosowane podczas przewozu niebezpiecznych towarów

Transport niebezpiecznych substancji i ładunków regulują bardzo restrykcyjne przepisy. W wielu sytuacjach bezwzględnie trzeba wykorzystywać właściwe zabezpieczenia i środki ochrony, które mają zagwarantować odpowiedni poziom bezpieczeństwa i jednostce, która dokonuje transportu i ludziom, którzy będą na niej pracować. Lecz pojawiają się sytuacje, czy to wskutek jakiegoś zaniedbania, czy po prostu niefortunnego zbiegu okoliczności, że w ładowniach pojawią się niewłaściwie oznakowane ładunki, mogące stanowić zagrożenie dla nieświadomej załogi. Sytuacje tego typu są dość niebezpieczne, bowiem w przypadku jakiegoś zdarzenia na oceanie akcje ratownicze są bardzo skomplikowane i drogie. Z takich też powodów w trosce o zabezpieczenie w możliwie najlepszy sposób statków przed takimi zagrożeniem dwóch czołowych armatorów podjęło współpracę w obszarze poprawy bezpieczeństwa przy transporcie niebezpiecznych ładunków. Ci armatorzy to Hapag-Lloyd i Maersk Line, a ich wspólnym projektem jest zaawansowany system do monitoringu przewożonych ładunków i wykrywanie potencjalnych zagrożeń.

Nowoczesne rozwiązania stosowane podczas przewozu niebezpiecznych towarów
Nowoczesne rozwiązania stosowane w przewozie niebezpiecznych materiałów

System ten ma na bieżąco monitorować ładunki poszukując potencjalnego zagrożenia. System jest bez przerwy rozbudowywany, na chwilę obecną ma już ponad 6 tysięcy związków, a cały czas dodawane są kolejne. Przez to wyśledzenie źle oznakowanych ładunków jest dużo szybsze, podobnie jak identyfikacja związków mogących nieść zagrożenie dla statku i marynarzy. Ten zaawansowany system armatora Hapag-Lloyd działa w pełnym wymiarze od roku 2011, a oparty jest na prawie pięćdziesięcioletniej pracy związanej z klasyfikacją niebezpiecznych materiałów. Z wiedzy tej zaczynają korzystać nie tylko sami pracownicy firmy, lecz coraz częściej wprowadzone rozwiązania są przenoszone na całą branżę. Znacząco wpływa to na bezpieczeństwo na pokładach statków, zwłaszcza że pozostali armatorzy także są zainteresowani użytymi zabezpieczeniami. A o tym, jak to jest ważne bardzo dobrze może zaświadczyć liczba nieprawidłowo oznaczonych niebezpiecznych towarów, jakich w poprzednim roku znaleziono około dwóch i pół tysiąca.