Rozmowy o powstaniu nowego kontenerowego aliasu

Rozmowy o powstaniu nowego kontenerowego aliasu

Rozmowy o powstaniu nowego kontenerowego aliasu

Rozmowy o powstaniu nowego kontenerowego aliasu
Początek rozmów o powstaniu nowego aliasu kontenerowego

Rynek transportu na morzu w dużym stopniu oparty jest na określonych formach współpracowania grupy partnerów. Takie rozwiązania dają dużo korzyści, w pierwszej kolejności pozwalając na lepsze kontrolowanie kosztów i więcej możliwości negocjacyjnych. Na dzień dzisiejszy graczem, który ma największe udziały na rynku jest sojusz 2M, złożony z MSC oraz Maersk Line. W obecnej chwili 2M posiada kontenerowce o ładowności więcej niż 2 miliony ton, mając pod swoją obsługą kilka największych szlaków między Azją a innymi krajami. Trochę w tyle znajdują się trzy inne aliasy, to znaczy O3, CKYHE i G6, ale póki co jeszcze one nie zagroziły liderującej grupie. Największy z nich, to znaczy CKYHE posiada aktualnie pojemność w przybliżeniu dwóch milionów ton, pozostałe dwa aliasy jeszcze mniej. Ale wygląda wszystko na to, że już niedługo pojawić się mogą na rynku spore roszady w udziałach, gdyż jest kilka osób mających plany powołania do życia jeszcze większego podmiotu. Takie rzeczy w ciągu ostatnich lat niejednokrotnie miały miejsce, więc jest całkiem możliwe, że i aktualnie uda się pomysły zrealizować.

A tym właśnie pomysłem będzie połączenie jednego z większych armatorów z Chin Cosco z trójką innych firm z branży, czyli OOCL, CMA CGM i Evergreen. Utworzony w ten sposób alias może sporo namieszać w układzie sił w branży, głównie redukując pozycję, jaką posiada obecnie M2. Różne plany tej fuzji intensywnie się omawia już od kilku tygodni, i jeśli zostanie wszystko zakończone, to stanie się to jednym z istotniejszych wydarzeń w ostatnich latach. Obecnie wszyscy potencjalni członkowie są póki co w jakiś innych aliasach, jednak żaden z tych aliasów nie dał jakiejś znaczącej przewagi nad M2. Po powstaniu nowego podmiotu sojusze pozawierane do tej pory ulegną znacznemu osłabieniu, choć już obecnie niektóre mają duże trudności. A tak naprawdę takie sytuacje też są normalne na rynku, żaden sojusz nie jest zawierany na wieki i mogą się pojawić sytuacje, jakie po prostu go zakończą. Co będzie w tej sytuacji pewnie się niebawem okaże, jak na razie rozmowy są na zaawansowanym poziomie i pewnie w najbliższych tygodniach sytuacja ulegnie wyjaśnieniu.